اصول شرکت در نمایشگاه
یکی از مرسوم ترین روشهای تبلیغاتی شرکت در نمایشگاه به منظور معرفی و ارائه محصولات و خدمات می باشد.
نمایشگاه ها به عنوان یک گردهمایی رقبای یک صنعت، همکاران یک صنعت و مصرف کنندگان یک صنعت از حساسیت تجاری بالایی برخوردار هستند.
هر شرکت کننده در نمایشگاه نیازمند رعایت نکات مهم و ویژه ای می باشد؛ تا بتواند بیشترین بهره برداری را از این روش تبلیغاتی داشته باشد.
اصول شرکت در نمایشگاه به دسته بندی های زیر تقسیم می شود:
۱- اهداف شرکت در نمایشگاه
۲- شرایط و امکانات حضور در نمایشگاه
۳- سرمایه گذاری و بودجه بندی
۱– اهداف شرکت در نمایشگاه:
اولین دسته از اصول شرکت در نمایشگاه هدف است.
همانگونه که پیشتر گفته شد نمایشگاه یکی از روشهای تبلیغاتی مهم در هر صنعتی محسوب می شود.
علت اهمیت این نوع تبلیغ حضور رو در رو تولید کننده با مصرف کننده در حیطه ای گسترده می باشد.
یک نمایشگاه می تواند شما را به سرتاسر شهر و کشور خودتان همچنین کشورهای دیگر معرفی کند.
درست است که این روزها با وجود اینترنت و فعالیت در فضای مجازی مرزهای تجاری برداشته است؛
ولی این مهم را نباید فراموش کرد که نمایشگاه ها با حس دعوت برای با هم بودن و در کنار هم بودن هنوز حرف اول را در تجارت میزنند.
ازجمله اهدافی که می توان در این قسمت مطرح کرد این است که:
آیا با شرکت در نمایشگاه قصد فروش دارید؟ یعنی قصد داری پول دربیاورید؟
آیا قصد بازاریابی دارید؟ یعنی قصد دارید افراد را با محصول خود آشنا کنید؟
آیا قصد معرفی تکنولوژی جدید دارید؟ یعنی هدفتان ارتقاء دانش است؟
به همین منظور هرصاحب کسب و کاری که تمایل به رعایت اصول شرکت در نمایشگاه را دارد باید چند گام اصلی را قبل از هر اقدامی در نظر داشته باشد.
گام اصلی قبل از شرکت در نمایشگاه:
۱- هدف از شرکت در نمایشگاه چیست؟
هرگاه برنامه شرکت در نمایشگاهی را دارید باید اول از همه مشخص کنید به چه منظور و با چه هدفی می خواهید در یک نمایشگاه حاضر شوید.
مشخص کردن این گزینه مهم در تمام مراحل آمادگی و شرکت در نمایشگاه برای شما، تیم شما و ارائه دهندگان خدمات نمایشگاهی حکم نقشه راه را دارد.
همچنین کمک به بهینه سازی تمام موارد برای شما میکند.
۲- در کدام نمایشگاه شرکت کنیم؟
دومین گام از اصول شرکت درنمایشگاه این است که مشخص کنید در کدام نمایشگاه یا نمایشگاه ها شرکت کنید که بیشترین بهره را برای شما داشته باشد.
خوشبختانه این روزها در تمام صنایع و اصناف ایران نمایشگاه برگزار می گردد.
ولی مدیری هوشمندانه از این تبلیغات پر هزینه ولی کارآمد بهره می برد که دقیقا در نمایشگاهی شرکت کند که بیشترین پول و مشتری را به شرکت خود سرازیر نماید.
۳- اقدامات لازم برای حضور در نمایشگاه را از چه زمانی شروع کنیم؟
معمولا هر نمایشگاهی از یک ماه الی دو ماه قبل کارهای اجرایی آن شروع می شود.ولی مسئله ای که اینجا مد نظر است زمان کارهای اجرایی نیست بلکه زمان برنامه ریزی برای بهره بردای بیشتر است. در نتیجه پیشنهاد می شود هر مدیری که تمایل دارد در سال در نمایشگاه شرکت کند از همان یک ماه قبل از اجرای نمایشگاه برنامه ریزی های لازم را به عمل آورد و تجهیزات مورد نیاز برای تبلیغات در نمایشگاه را فراهم کند .
و برای حضور نمایشگاه به صورت ناگهانی و با عجله برنامه ریزی، اقدام و اجرا ننماید.
۲- شرایط و امکانات حضور در نمایشگاه:
دومین دسته از اصول شرکت در نمایشگاه شرایط و امکانات حضور می باشد.
تصمیم گرفتید هدفتان برای حضور در نمایشگاه چه هست و در کدام نمایشگاه باید شرکت کنید نوبت به کارهای اجرایی حضور در نمایشگاه میشود .
یکی از اصلی ترین و مهمترین اقدام در این مرحله غرفه نمایشگاهی شما است.
غرفه نمایشگاهی در واقع برای چند روز نمایشگاه حکم ویترین، اتاق جلسه و بعضا در برخی
موارد حکم جایگاه شروع و پایان عقد قرارداد همکاری با شما را دارد.
اهمیت غرفه نمایشگاهی تا جایی است که آن را لباس کارفرما نیز می نامند.
غرفه نمایشگاهی لباس کارفرما در میهمانی عظیم نمایشگاهی است.
برای شرکت در دوره مدیریت برگزاری نمایشگاه EMD اینجا کلیک کنید(آموزشگاه بزرگمهر)
۳- سرمایه گذاری و بودجه بندی:
سومین دسته از اصول شرکت در نمایشگاه به سرمایه گذاری و بودجه بندی تعلق دارد.
همانند هر کار تبلیغاتی دیگری نمایشگاه نیز نیاز به صرف هزینه دارد.
ولی چرا ما این گزینه را هزینه و بودجه نام ندادیم؟ به این خاطر است که عقیده داریم این نوع پرداخت، “هزینه” نیست و “سرمایه گذاری” است.
در تمام علوم اقتصاد،مالی و حسابداری هر جایی که چیزی بدهیم و یک یک چیز ارزشمند بدست آوریم به عنوان سرمایه گذاری تعریف شده است.
پس زمانی که ما در یک نمایشگاه شرکت می کنیم و در کنار رقبا و همکاران صنعت خود می درخشیم و حضور فعال اعلام می کنیم همچنین مشتری و پول بدست می آوریم پس سرمایه دار شده ایم.
در نتیجه کلیه اقدامات صورت گرفته برای سرمایه داری ما “سرمایه گذاری” محسوب می شود.
اما این سرمایه گذاری را چگونه انجام دهیم بسیار با اهمیت است.
یکی از سرمایه گذاری های ما روی غرفه سازی ما است.
شیوههای ارتباط با بازدیدکنندگان و جذب آنها
- کارکنان غرفه خود را از میان افرادی برگزینید که دارای روابط عمومی قوی و دانش کافی هستند.
- کارکنان غرفه باید افرادی صبور باشند و اطلاعات کافی در مورد محصولات در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند و در صورت امکان کارت برخی از بازدیدکنندگان را جهت تماسهای بعدی دریافت کنند.
- استفاده از هدایا و اشانتیون نیز شیوهای موثر جهت جذب بازدیدکنندگان است.
- ارائه فرم نظرسنجی به بازدیدکنندگان نیز از دیگر روشهای ارتباط و ارزیابی کار شرکت به شمار میرود.
معرفی تجهیزات نمایشگاهی مورد نیازدر غرفه ها
این مقاله تجهیزات نمایشایشگاهی مفید را که برای شرکت در یک نمایشگاه به آن احتیاج دارید معرفی شده و کاربرد هر یک را که به طور مختصری توضیح داده شده. در ادامه به آنها می پردازیم.حدودا همه ی افراد حقیقی و حقوقی برای رسیدن به هدف خاص و مشترکی در نمایشگاه ها ثبت نام می کنند و در آن شرکت می کنند و آن هدف خاص <<معرفی محصولات و یا خدمات خود و افزایش فروش آنها>>است! برای رسیدن به این هدف همه ی افرادی که شرکت می کنند به تجهیزات نمایشگاهی مفید احتیاج دارند تا به وسیله آن تجهیزات بتوانند محصولات و خدمات خود را به بهترین نحو ممکن ارائه دهند. همه ی این تجهیزات قابل خرید است. تجهیزات نمایشگاهی بسیار گسترده و متنوع هستند و در حالت کلی بیشتر دارای سازه های تبلیغاتی و تشریفاتی هستند. اما نکته قابل توجه این است هر شرکت باید بر اساس سلایق و نظرات خود و تحقیق درباره ی چگونگی تبلیغات هرچه بهتر و بیشتر در نمایشگاه با توجه به بودجه ی خود در این زمینه تبلیغات کند.
ابزارهای و تجهیزات تبلیغاتی در غرفه
نمایشگاه ها با هدف نمایش تفکرات افراد و ایجاد رابطه بین گروه های مختلف برپا می شوند. افرادی که قصد فروش و یا ارائه ی خدمات در زمینه های مختلف را دارند غرفه هایی در نمایشگاه های مربوطه اجاره می کنند. برای آماده سازی غرفه نمایشگاهی لوازم و تجهیزات نمایشگاهی مورد نیاز است.
مطمئنا تا به حال از نمایشگاه های مختلف بازدید کرده اید. نمایشگاه داخلی، خارجی و بین المللی با هدف به اشتراک قرار دادن تفکرات و ایده های افراد و ایجاد کسب و کارهای جدید ایجاد می شوند در واقع نمایشگاه برای ایجاد ارتباط بین خریدار و فروشنده، خدمات گیرنده و خدمات دهنده و…. برپا می شوند.در نمایشگاه افرادی با اجاره ی غرفه نمایشگاهی به دنبال نمایش گذاشتن محصولات و خدمات خود هستند. قطعا که تمامی شرکت کننده ها در نمایشگاه ها می خواهند به شدت موجب جلب توجه بازدید کنندگان که به بازدید از نمایشگاه می آیند، شوند. به همین خاطر برای دستیابی به این مورد باید از تجهیزات نمایشگاهی پر کاربرد و مفید برای تبلیغات استفاده کرد. که مفید ترین و پرکاربرد ترین و کارامدترین آن ها عبارت اند از : استند رول تبلیغاتی ، استند ایکس نمایشگاهی ،پاپ آپ نمایشگاهی ، میز کانتر نمایشگاهی ، جاکاتالوگی ، ویترین تاشو ، اسپیس فریم و …
استند و رول آپ تبلیغاتی نمایگشاهی
رول آپ استند یکی از پرکاربرد ترین استند های نمایشگاهی و تبلیغاتی است .وظیفه استند رول اپ نمایش یک تصویر تبلیغاتی در مقابل مردم است . استند رول اپ ایده ایی آلی جهت معرفی کالا و خدمات در نمایشگاه های تجاری ، کنفرانس ها، فروشگاه ها میباشد . درواقع رول اپ استند استند نمایشگاهی پرتابل که به صورت ایستاو جمع شوندگی راحت و در سایز های مختلف می باشد . رول اپ استند چاپ رو درون خود جمع میکند و موقع استفاده به راحتی نصب میشود . و یکی از بهترین و پر طرفدار ترین استند در نمایشگاه ها و فروشگاه ها است .
استند ایکس نمایشگاهی
یکی از ابزارهایی که از قدیم بسیار درتجهیزات نمایشگاهیو تبلیغاتی استفاده می شد، استند های ایکس هستند. شرکت کنددگان هر مطلب تبلیغاتی ای که بیشتر نظر بازدیدکنندگان را جلب می کند بر روی این استند ها چاپ می کنند. این استند ها دارای وزن کم و قیمت ارزان هستند و بیشتر شرکت کنندگان از آن استفاده می کنند. و چون قیمت پایین و وزن کمی دارد و پرتابل هستند و راحت ترین و سبک ترین استند برای حمل و نقل نمایشگاهی هستند تعداد زیادی در یک غرفه ی نمایشگاهی استفاده می شود .
پاپ آپ نمایشگاهی و میز کانترهای نمایشگاهی
این دو مورد نقش مهمی دارند و باعث می شوند جذابیت غرفه بیشتر شود.
میز کانتر نمایشگاهی : شخص برای توضیحات و ارئه ی خدمات به عنوان نماینده ی شرکت پشت میز کانتر می ایستد و همین طور کاتالوگ یا بروشور های تبلیغاتی را بر روی این میز می گذارد و به بازدید کنندگان ارائه می دهد. بدنه ی فلزی میز کانتر به صورت لوله های درهم تاشو می باشد . که برای حمل و نقل آسان و مع شدن استند کانتر داخل کیف مخصوص استفاده می شود .
پاپ آپ ها ی نمایشگاهی :سازه ایی کاملا پرتابل جهت پارتیشن بندی و جداسازی فضا ، با تعویض چاپ میتوان تعییر بسیاری در فضای نمایشگاه ایجاد کرد و همواره از این سازه بهره برد . قابلیت حمل و نقل بسیار آسان ، انعطاف پذیری بالا و قیمت مناسب از جمله مزیت های این سازه نمایشگاهی است . همچنین دیواری منحنی شکل هستند که لوگو ی شرکت یا مطلب خاصی روی ان چاپ می شود و با میزکانتر یک شکل هستند. این پاپ آپ ها ی جذاب داخل غرفه قرار میگیرد.
میز و صندلی و ویترین
ویترین تاشو : از جمله موارد مهم در غرفه های نمایشگاهی مورد استفاده قرار دادن دکوراسیون زیبا برای بهتر نمایش دادن ارائه محصولات است . ویترین نمایشگاهی بهترین سازه برای ارئه دهنده ی محصولات شرکت ها است . ویترین نمایشگاهی باید به گونه ایی باشد که بازتاب نور درآن به بهترین نحو باشد تا افراد براحتی بتوانند محصولات داخل ویترین را ببینند ارتفاع ویترین نمایشگاهی نباید به گونه ای باشد که افراد برای مشاهده محصولات به زحمت بیفتند .و تاشو و پرتابل بودن ویترین تاشو از مهمترین دلایا استفاده از آن در نمایشگاه هااست .
اکثر شرکت کنندگان که می خواهند محصولی را معرفی کنند از ویترین های زیبای برای به نمایش گذاشتن آن استفاده می کنند. تجهیزات نمایشگاهی دیگری مثل میز و صندلی برای کاربرد های خاصی طراحی شده اند. برخی از صندلی چرخدار برای نشستن پشت کانتر استفاده می کنند. و همین طور برخی از میز و صندلی برای پذیرایی استفاده می کنند.
تجهیزات تشریفاتی و پذیرایی
برخی از شرکت کنندگان به منظور به وجود آوردن فضایی رسمی تر و جذاب تر کردن غرفه ، به اجاره تجهیزات نمایشگاهی مثل میز و صندلی VIP یا مبل اداری ، آبسردکن ، قهوه سازِ و … می پردازند.
لوازم صوتی و تصویری
اکثر شرکت های بزرگ و دارای اعتبار برای اینکه محصولات و خدمات خود را بهتر ارائه دهند تجهیزات نمایشگاهی مثل تلویزیون های ال ای دی به منظور پخش تیزر و باند های صوتی ، استند های دیجیتالی و یا پروژکتور ها را اجاره می کنند تا جذابیت کارشان را افزایش دهند.
لوازم و تجهیزات نمایشگاهی
همان طور که گفته شد افراد با هدف های مختلف مانند فروش محصولات، ارائه ی خدمات، جذب سرمایه گذار و… غرفه هایی را در نمایشگاه مربوط به حیطه ی کسب و کار خود اجاره می کنند. برای آماده سازی غرفه سازی نمایشگاهی نیاز به لوازم و تجهیزات نمایشگاهی است تا کالا و خدمات مربوطه به خوبی به بازدیدکنندگان معرفی شود و بیش ترین سود از برپایی غرفه حاصل گردد. لوازم و تجهیزات نمایشگاهی انواع مختلفی دارند که فرد با توجه به شرایط و نیازهای خود شروع به خریداری و یا اجاره ی آن ها می نماید. انواع لوازم و تجهیزات نمایشگاهی با هدف ارائه ی هر چه بهتر اطلاعات به بازدیدکنندگان وجود دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.
انواع لوازم و تجهیزات نمایشگاهی
برای زیبایی غرفه و همچنین ارائه ی اطلاعات و خدمات، لوازم و تجهیزات نمایشگاهی به بازار ارائه شده اند. این تجهیزات و لوازم می توانند مربوط به پذیرایی، تبلیغات، سرمایش و گرمایش و… باشند. برای پذیرایی از بازدید کنندگان و هم چنین کارکنان غرفه علاوه بر خوراکی و نوشیدنی، نیاز به میز و صندلی نمایشگاهی دارید. علاوه بر پذیرایی برای ارائه ی اطلاعات مربوط به کالا و خدمات مورد نظرتان نیز به صندلی و مبل نیازمندید.
در صورتی که فضای غرفه ی شما بزرگ باشد می توانید از صندلی و میزهای کنفرانس استفاده نمایید. آب سرد کن، چای ساز و یخچال نمایشگاهی نیز از دیگر مواردی هستند که شما برای پذیرایی به آن ها نیاز خواهید داشت. تبلیغات محصول شما مهم ترین قسمت برای بهره مندی از غرفه نمایشگاهی است. برای این منظور می توانید از لوازم و تجهیزات نمایشگاهی مربوط به تبلیغات استفاده نمایید. نصب نمایشگر ال سی دی در غرفه و نمایش اطلاعات کالا و خدمات می تواند به جذب بازدید کننده کمک کند. همچنین می توانید از پروژکتورهای نمایشگاهی نیز بهره مند شوید. قبل از حضور در نمایشگاه کاتالوگ های تبلیغاتی خود را چاپ و آماده کنید.
این کاتالوگ ها را در روز نمایشگاه بر روی استند های مخصوص کاتالوگ قرار دهید تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی از آن ها استفاده و اطلاعات مورد نظر را دریافت نمایند. برای ارائه ی اطلاعات و صحبت با بازدید کنندگان و مشتریان غرفه می توانید از میز کانتر استفاده نمایید. میز کانتر و یا میز اطلاعات برای قرار دادن فرم ها و برگه های مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید پشت میز کانتر قرار بگیرید و به سوالات بازدید کنندگان پاسخ دهید.
از دیگر لوازم و تجهیزات نمایشگاهی می توان به تجهیزات اداری اشاره کرد. ماشین حساب، یارانه، پرینتر و… از جمله این تجهیزات است. علاوه بر موارد گفته شده وجود وسیله ی ارتباطی بین کارکنان غرفه می تواند به بهره مندی بیش تر شما از نمایشگاه کمک کند. با استفاده از وسیله ی ارتباطی می توانید با کارکنان غرفه در قسمت های مختلف نمایشگاه ارتباط داشته باشید و در صورت نیاز به هر کدام از کارکنان، به آن ها اطلاع دهید. وسایل ارتباطی شامل تلفن، بی سیم، بلندگو و… می باشد.
ویژگیهای یک غرفه نمایشگاهی
همانطور که گفته شد، هدف از ایجاد یک غرفه نمایشگاهی در یک نمایشگاه فروش محصول یا ارائه خدمات است. پس برای اینکار باید مخاطبین بسیار زیادی را جذب غرفه خود بکنید. از این رو باید ویژگی یک غرفه نمایشگاهی خوب را بدانید. به طور کلی غرفه نمایشگاهی باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
- دارای جذابیت لازم
- هماهنگ با نوع کالاهای نمایشی
- وضعیت مکانی مناسب
- قابل درک بودن پیام طراح برای بیننده
- طراحی مناسب و متناسب با کالاهای قابل ارائه باشد.
تجهیزات غرفه نمایشگاهی و غرفه سازی
طراحی غرفه نمایشگاه محل کار و محل معرفی محصولات شماست . بنابراین هر میزان که غرفه بهتری نسبت به سایر رقبا حاضر در نمایشگاه داشته باشید در میزان موفقیت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت . غرفه ایی که ایجاد کرده اید نماینده و نشان دهنده کار و فعالیت شماست لذا تجهیزات غرفه نمایشگاهی و غرفه سازی به شما کمک میکند که در راه برگزاری نمایشگاه به موفقیت دست پیدا کنید .
بخش های مختلف ساخت غرفه های نمایشگاهی
تجهیزات غرفه نمایشگاهی و غرفه سازی دارای بخش های مختلفی است که کارکرد هر کدام متفاوت است شما باید با این تجهیزات آشنا باشید تا دقیقا تجهیزاتی که برای شما لازم است را تهیه کنید پس این جمله را به خاطر داشته باشید نیازهایتان را بشناسید تا تجهیزات مناسبی را برای غرفه تان سفارش دهید .
چرا خرید تجهیزات غرفه نمایشگاهی و غرفه سازی
اگر در نمایشگاه های مختلف و زیادی حضور پیدا می کنید و در هر نمایشگاه قصد دارید از تجهیزات نمایشگاه پرتابل استفاده کنید خرید این تجهیزات بهترین و با صرفه ترین کار است .
نتایج حاصل از حضور در نمایشگاه
نتایج حاصله از مشارکت صحیح در نمایشگاههای بینالمللی
به عنوان نتیجهگیری، میتوان برای مشارکت صحیح در نمایشگاههای بینالمللی، نتایج زیر را مورد توجه قرار داد:
1- کالاهای صادراتی کشور در معرض دیدار بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
2- هزینههای بازاریابی و تبلیغات بسیار کاهش خواهد یافت. منافع آن افزایش مییابد.
3- بهترین فرصت را برای محکزدن کالا در عرصه رقابتهای بین المللی، در اختیار شرکتکنندگان قرار میدهند.
4- موسساتی که تمایل دارند به بازارهای کشورهای همسایه و سایر کشورها دست یابند، به این خواسته خود نایل خواهند شد.
5- شرایط را برای مذاکره (بصورت عملی) با خریداران بالقوه مهیا میسازد.
6- این فرصت کم نظیر را برای شرکتکنندگان فراهم خواهد ساخت تا علاوه بر بازاریابی برای کالاهای خود، از روند تولید جهانی در رشتههای مختلف وتکنولوژی استفاده شده در تولیدات آگاهی کامل یابند
آدرس وب سایت فروشگاه : https://digistand.ir/plus/
کارشناس فروش :09011118859
0نظرات
Shelly Moore
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ
Diana Lewis
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ